Metaaldetectie gastlessen op scholen

Wist u dat Luctor et Detector gastlessen binnen het basisonderwijs verzorgt op de Zeeuwse scholen en soms daarbuiten? We zijn niet alleen een hele goede aanvulling op het schoolaanbod, maar vullen soms ook de gaten in een rooster op bij uitval van leerkrachten tijdens langdurig ziekteverlof. Veel scholen zijn op zoek naar een leuke maar leerzame invulling tijdens uitvaluren.

Wilt u uw leerlingen ook een leerzame ervaring geven om niet te vergeten? Boek dan onze gastles waarbij de (Zeeuwse) geschiedenis wordt gelinkt aan voorwerpen die zijn gevonden in de bodem onder onze voeten. 


Voor wie zijn deze gastlessen bedoeld?

We richten ons in eerste instantie op bovenbouw leerlingen in het basisonderwijs en kinderen in het speciaal onderwijs. We denken dat we het imago van die stoffige geschiedenisles wat fleur kunnen geven door periodes in de afgelopen eeuwen te laten zien aan de hand van bodemvondsten. Die voorwerpen zijn gevonden met een metaaldetector in eigen bodem, soms zelfs in de buurt van uw school.


Op een leuke niets-moet-manier gaan leerlingen aan de slag met opdrachten aan de hand van vondsten die ze gaan zoeken met een mini-metaaldetector (pinpointer) in een bak met zand. De leerlingen moeten dan logisch gaan nadenken wat dit voorwerp zou kunnen zijn, en van welk materiaal het gemaakt is. Uiteraard krijgen ze van tevoren al de nodige hapklare informatie daarover toegeworpen. 

Met een klein ingebouwd wedstrijdelement in de gastles strijden zij in groepjes om de eer wie er het beste heeft opgelet, het meest logisch is gaan beredeneren wat het voorwerp kan zijn, en zelfs het beste hebben geraden wat de anderen hebben gevonden aan de hand van een omschrijving. Spel en plezier met elkaar staat voorop tijdens onze gastlessen. Een kind wil nou eenmaal plezier hebben tijdens een les. 


Wat pikken uw leerlingen op uit de gastles?

We hebben onze gastles op een bepaalde wijze vorm gegeven zodat de leerlingen met elkaar moeten samenwerken en gaan overleggen om tot een conclusie te komen wat ze hebben gevonden. Discussie gegarandeerd bij de kinderen. 

We voelen aan allerlei metalen en steken onze handen in het zand. We horen de pinpointer sneller piepen als deze dichterbij een voorwerp komt en we leren wat bijzonderheden over metalen en onze geschiedenis. 


Wat te denken van allerlei onbekende feitjes over diverse periodes in onze geschiedenis. Want zeg nou zelf, u dacht toch zeker ook dat Napoleon een erg kleine man was? Nou, nee dus. Dat is een broodje aap. 

 

Wat hebben we nog meer allemaal opgepikt als waarheid in onze geschiedenis die bij nader inzien niet helemaal waar zijn? 


Hoe ziet een tweetal uren gastles er globaal uit?

We komen circa een half uur voordat de gastles begint om wat spullen klaar te zetten. Wat we wel aan de school vragen is om een projector klaar te zetten waarop we wat afbeeldingen kunnen laten zien, en dan starten we lekker met een openingsbabbel. Effe de kinderen op het gemak stellen dat we niet bijten en wel 'cool' zijn natuurlijk. 

 

In het eerste uur van de gastles praten we nog veel en vertel ik ze wat over metaaldetectie en voorwerpen die dagelijks nog worden gevonden in Neerlands bodem. 


We bekijken op de monitor of het projectiescherm wat bodemvondsten uit allerlei periodes uit de geschiedenis. Zo komen de Middeleeuwen voorbij en het Romeinse Rijk. Maar we pakken nog een drietal andere periodes die aanspreken.

Zo heeft de VOC nogal wat betekent voor Zeeland en valt daar veel over te vertellen als de handjes een heuse kanonskogel vasthouden. Man, man, man, wat is zo'n ding zwaar!


In het tweede uur van de gastles gaan we echt wat doen. Eindelijk de handen uit de mouwen en onze hersenen gebruiken, want nu moeten ze dat wat ze geleerd hebben proberen in de praktijk te brengen. Zoek met de detector het voorwerp in de bak met zand. Wat zijn de kenmerken van de vondst, wat is het? Van welk materiaal kan het gemaakt zijn en waar diende het voor? Is het een wroeter waarmee een ouderwetse pijp werd leeggepeuterd of is dit het achterste deel van een mes? We schrijven alles op en gaan met elkaar vergelijken wat we hebben bedacht, en ook waarom we dat dachten. 


Gastlessen kosten school Luctor et Detector metaaldetectie | Metaalzoekworkshop

Wat kosten deze gastlessen van Luctor et Detector?

Nou ja zeg, ook wij komen niet voor niks natuurlijk maar hebben de kosten voor de scholen gedrukt naar een  minimum. Voor deze twee uren vullende gastles vragen wij binnen Zeeland € 150,00 exclusief eventuele parkeer- of tunnelkosten.

Binnen en buiten Zeeland varieert uiteraard een km- en reistijdvergoeding naar gelang de afstand. Vraag bij uw boeking naar de kosten die op u van toepassing zijn.




Dankwoordje 

Met dank voor de (met toestemming) geplaatste foto's van de kinderen van CBS  t´ Klinket in Koudekerke. 

 

Wat waren jullie heerlijk leergierig en wat hebben jullie plezier gehad met de opdrachten. Jullie doken samen met mij de geschiedenis in. 

Bedankt kids!


Ook wil ik hier de docent M. Le Clercq en stagiaire  Koen Vonk bedanken voor het mogelijk maken van een leuke gastles waarbij jullie de foto's hebben gemaakt. 


Wilt u ons ook boeken voor uw leerlingen?

U weet nu globaal wat we doen tijdens de gastles en wat uw leerlingen aan kennis opdoen. Dat alles gemixt met wat plezier in een geschiedenisjasje maakt onze gastles een ideale les op uw school.

Voor meer informatie kunt u ons bereiken op gsm nr. +31 (0) 6 52896401 of middels ons emailadres info@metaalzoekworkshop.nl

 

Boek ons op tijd want de agenda loopt aan onze kant vanaf de lente vol met boekingen voor alle metaaldetectie zoekopdrachten, workshops en gastlessen.

Tot snel!

Johan Elzinga



Luctor et Detector

Zusterplein 15

4331 KM  Middelburg

© 2019  -  2024   |   Luctor et Detector